Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 30.12.22
Hva er visuell identitet, hvorfor bør både små og store firma ha det, og hvor mye koster det? Her får du vite alt du trenger å vite om visuell identitet.
Visuell identitet. Grafisk profil. Eller visuell profil, for den saks skyld.
Kjært barn har som kjent mange navn, og alt vi nevnte brukes gjerne om hverandre. Derfor er det forståelig om du blir litt begrepsforvirret her. Men for ordens skyld: vi snakker om samme sak i denne artikkelen.
Hvis du er utålmodig, og bare vil ha svar på ett av spørsmålene vi stilte oss innledningsvis, så kan du klikke deg fram til det du lurer på her:
Hva er visuell identitet?
Hva inneholder en identitet?
Hvorfor bør du ha en visuell identitet?
Hvilke bedrifter bør ha en visuell identitet?
Hva koster visuell identitet?
Hvordan gå fram når du skal ha en visuell identitet?
Det ligger jo litt i begrepet. Visuell identitet handler blant annet om noe visuelt, og ord som «logo» og «profilhåndbok» er gjerne noe av det første som dukker opp først i pannebrasken.
Men en visuell identitet handler ikke bare om å ha en «fin» logo som gjør at du skiller deg ut fra konkurrentene dine.
Det handler heller ikke bare om en grafisk profil eller det reint visuelle. Det handler også om tekst, visjon og mye mer.
En visuell identitet er alt det bedriften din er og har, alt firmaet står for, og hvordan alt dette skal kommuniseres utad.
Den skal speile den identiteten bedriften din har, og den skal speile produktet og tjenestene dine.
Hva det betyr å speile produktene dine og speile den bedriften er? Designer og konseptutvikler i Haus, Merete Dagsgard, har svaret:
Hvorfor speile virkeligheten i stedet for å ha noe dypere mål enn å ha noe som ser bra ut reint visuelt?
Jo, tenk deg for eksempel at du har en butikk som selger bunader og bunadssølv, men at fasaden på butikken, eller designet i nettbutikken, minner mer om en butikk med skateutstyr. Da er det overhengende fare for at du tiltrekker deg feil målgruppe.
Hvis du derimot treffer innertier med å speile firmaet ditt og produktene/tjenestene dine, er det lettere å tiltrekke seg riktig målgruppe i stedet for de som aldri kommer til å legge igjen en eneste krone hos deg.
Treffer du med identiteten til bedriften din, er det faktisk mulig å få målgruppa di til å føle at de er litt kjent med deg – før de kommer til deg.
Les også: Billig eller dyr logo – har det noe å bety?
Hva en visuell identitet består av, kan faktisk faktisk variere fra bedrift til bedrift. Men vi snakker gjerne om følgende:
I tillegg til dette får du gjerne med en profilhåndbok når du bestiller en visuell identitet.
Profilhåndboken inneholder eksempler på alt som profilen din inneholder, og har tydelige retningslinjer for hvordan de ulike elementene i profilen din skal brukes i ulike kanaler.
Hvor mye av dette, og hvor mye mer som er aktuelt for firmaet som du jobber i, kommer helt an på hvem du er og hvilke kommunikasjonskanaler du bruker.
Det viktigste er at du går grundig gjennom alle flatene du bruker, slik at all kommunikasjon er gjennomtenkt.
Det er heller ikke slik at du trenger alt som er listet opp ovenfor fra første dag.
Den visuelle identiteten skal leve og vokse med bedriften din. Derfor trenger du ikke starte med mer enn det du trenger først, for eksempel en logo, fargepalett og en enkel beskrivelse av hvordan logo og farger skal brukes.
Profilen/identiteten din handler altså om alt du gjør av kommunikasjon for å tiltrekke deg riktig målgruppe.
Da er vi med en gang også inne på hvorfor du bør ha en visuell identitet.
Visuell identitet er det viktigste du må ha på plass for å tiltrekke deg de mest verdifulle kundene dine.
Kommuniserer du på feil måte, for eksempel ved å ha en logo som det ikke ligger noen dypere mening bak enn å være «fin og fancy», risikerer du at du tiltrekker deg feil målgruppe i form av potensielle kunder som aldri kommer til å kjøpe noe som helst av deg.
Gjort riktig kan en visuell identitet hjelpe deg med å:
Om du bruker god tid på å utarbeide en god, komplett grafisk profil – en helhetlig visuell identitet – kan du også ende opp med å spare tid.
Merete Dagsgard er klokkeklar på hvordan du kan spare både tid og penger ved å investere i en god profil:
Det er kanskje ikke så lett å tenke at du kan bruke logo og andre visuelle element til å kommunisere uten å åpne munnen din eller si noe skriftlig.
Men tenk bare på hvordan store merkevarer som Nike og CocaCola gjør det. Du forstår jo fort hva de gjør, hvem de er og hva de står for når du ser hvordan de kommuniserer i ulike kanaler?
Det trenger jo ikke dreie seg om gigantiske merkevarer som dette heller. I Norge har vi jo aktører som for eksempel Kari Traa. En relativt liten aktør, men med tydelig identitet på tvers av kanalene som brukes.
Samme hvor ambisiøs du er, så er det ikke sikkert at du har som mål å bli Norges svar på Nike eller den neste Kari Traa.
Men du skal ikke skrote tanken om å investere i en god visuell identitet selv om du har begrensede ressurser og nøkterne ambisjoner.
Visuell identitet er ikke bare for store industrikonsert og høye herrer med stramme slips.
Både små og store firma kan ha nytte av å investere i en gjennomført profil og identitet.
Konklusjon: Har du ikke en visuell identitet, så mister du potensielle kunder. Du tjener mer på å ha en identitet enn å ikke ha det.
Uten å prøve å få det til å virke som at dette er et VM i ulne svar: hvor mye du må regne med å bruke i kroner og øre på en komplett profil/identitet, kommer an på veldig mange faktorer.
Naturlig nok kommer det an på om du bare skal gjøre logojusteringer, en enkel fargepalett og eksempel på en presentasjonsmal, eller en komplett ny identitet med alt fra A til Å.
Dette betyr at du kan starte i det små med relativt beskjedne beløp, og bygge på underveis.
Uansett om du velger å gå for en komplett identitet med en gang, eller velger å starte enkelt med et godt oppstartsmøte og en logo først: hvis prosessen er god, er det ikke mye som skal til før du har tjent inn igjen det du har investert i den visuelle identiteten.
Når du har kommet såpass langt ned i artikkelen, er du kanskje også der at du er interessert i å gå et steg videre og få jobben gjort?
Det er vel og bra, men du bør tenke deg godt om før du bestemmer deg for hvilken samarbeidspartner som skal hjelpe deg med jobben. I korte trekk bør du gjøre følgende:
Hun anbefaler også å bruke designere som har både kompetanse og erfaring.
Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan nå ut til riktig målgruppe gjennom den visuelle identiteten din?
Ta kontakt med en designer og få hjelp til å nå målgruppen din nå: