Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 10.04.24
Konsekvensene kan bli store for bedrifter som bruker Facebook og Instagram til markedsføring nå som Meta har innført betalingsløsning for brukerne.
Hva bør alle som bruker Facebook og Instagram til markedsføring gjøre nå som brukerne må betale for å slippe å bli sporet?
Dette er ikke lenger et framtidsscenarie. Det er en realitet.
Vi drøftet konsekvensene av betalingsløsningen (ekstern lenke) i HausPodden allerede for noen uker siden når ryktene først begynte å svirre, og kort oppsummert er dette den viktigste anbefalingen vår:
Dersom du er en av mange som bruker mer tid og penger på markedsføring på Facebook og Instagram enn på de kanalene du eier selv, for eksempel nettstedet ditt, bør du snu deg rundt tvert og ta et helt nytt veivalg.
Du bør rett og slett bruke langt mer tid på eide kanaler enn de leide flatene – slik alle sosiale medier er.
Så hva kan bli konsekvensen for bedriften eller organisasjonen du jobber i? Dette er noe av det vi ser for oss kan skje nå som Facebook har innført betaling for alle brukere som ikke vil bli sporet:
Det som i alle fall er sikkert, er at det er særdeles tvilsomt om eierne av Facebook og Instagram, Meta, kan sno seg rundt personvernreglene på denne måten. Til og med Datatilsynet i Norge har allerede gått ut og sagt at dette høres ut som en tvilsom løsning (ekstern lenke).
Hvordan tror du at betalingsløsningen påvirker deg og virksomheten du jobber i? Stikk gjerne innom oss for en prat om dette, slå på tråden, eller skriv et brev. Men ikke send oss en melding på Facebook, for den kanalen slutta vi å bruke for over et år siden ?