Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 07.05.21
Det kan være mange grunner til at bedriften din har fått dårlig Google-synlighet. Dette er noen av de viktigste årsakene til at du har fått dårligere plassering.
River du deg i håret i frustrasjon over at du har fått dårlig Google-synlighet? Eller kanskje du selv mener at du har kjempegod plassering på Google både i dag, i morgen og til evig tid?
Uansett hvilke av spørsmålene du svarte ja på, bør du lese resten av artikkelen (i alle fall skumme deg gjennom den), for her får du noen grunner til hvorfor du kan oppleve å rase nedover i søkeresultatene på Google og på den måten få færre kunder.
Jeg sier «Google», og det er ikke uten grunn. For det er Google som er den desidert største søkemotoren. Mer enn 80 % av alle kjøpsprosesser, her snakker vi om både B2B og B2C, starter med et Google-søk (ref tall fra blant andre Forrester).
Dette gjør også at Google-synlighet er forretningskritisk for de flest av oss. Er du ikke godt synlig når målgruppa di søker etter det bedriften din tilbyr, går du fort glipp av temmelig store summer.
Vi må ta ørlitegrann grunnleggende før vi går i dybden og ser på ulike årsaker. Og deg som vi tenker på da, er at det hjelper ikke å være godt synlig på Google hvis du er synlig på feil ord og uttrykk, altså de ordene som målgruppa di ikke bruker.
Du må alltid gjøre en god søkeordanalyse, og ikke minst bruke et nøytralt overvåkingsverktøy for å følge med på rangeringen din (gjør du kun et Google-søk for å sjekke egen synlighet vil du alltid få et farga resultat – ikke den reelle plasseringen).
Og så er det jo slik at hvis du med sikkerhet vet at du er synlig på de rette ordene, så er du ikke sikret god synlighet over tid. Dette kan forandre seg over natta, og er noe de fleste av oss opplever med jevne mellomrom.
Dermed er vi også inne på det viktigste: årsakene til at du mister Google-synlighet.
En av årsakene, kan være at du ikke har jobbet målretta med synlighet tidligere. For eksempel ved at du ikke har gjort noen god søkeordanalyse, og derfor ikke har prioritert ord og uttrykk og jobbet strategisk med disse.
Hvis du ikke har gjort dette, er den synligheten du hittil har fått temmelig tilfeldig – noe som også gjør at det er lettere å ramle ned i søkeresultatene.
Analysen er kritisk. Den legger føringer for strukturen på nettsiden, menyer, generelt design og innhold. Det er også kritisk at du bruker resultatet av analysen bevisst for å bygge synlighet.
Google har godt over 200 algoritmer som påvirker hvor god plassering de ulike sidene på nettstedet ditt skal ha. Algoritmene endres kontinuerlig. Noen endringer er store. Andre er mindre, og av og til kan du oppleve at du får dårligere synlighet etter algoritmeendringer.
Jo dårligere tilpasset nettsiden din er i forhold til grunnprinsippet i algoritmene, jo dårligere synlighet vil du få. Og jo dårligere du greier å tilpasse deg store endringer, jo større blir konsekvensen i form av tapt synlighet og dårligere plassering.
En annen årsak kan være at du ikke har tenkt tilstrekkelig på målgruppa di, og ikke fokusert på brukerscenarier.
Brukerscenarier handler om at målgruppa di besøker nettstedet ditt av en grunn. Det kan for eksempel være å kjøpe et produkt, laste ned en katalog, se åpningstider og finne kontaktinformasjon.
Les også: Gratis Google-synlighet? Dette er det enkleste du kan gjøre
Samme hvor visuelt prangende nettsiden din er, er det forsvinnende få som besøker den for å kose seg med det reint visuelle der. De er der for å få gjort det de kom for å gjøre, og de vil få gjort det raskest mulig. Derfor kan du ikke tvinge målgruppa di gjennom mye rart på veien fram til det vedkommende egentlig kom for å gjøre.
Har du ikke fokus på brukerscenarier, risikerer du i beste fall at målgruppa di forsvinner ut fra nettsiden uten å gjøre noe som helst. I verste fall straffer Google deg ved å gi deg dårligere synlighet (oh yes, Google har ulike måter å tolke manglende brukerinteraksjon på).
Dårligere synlighet trenger ikke bety at du har gjort noe feil, eller at Google har endret algoritmene sine. Det kan godt hende at du er like god som før, men at konkurrenten din har gjort noe som er enda bedre.
Løsningen? Du må jobbe enda smartere, og jobbe for å bli enda bedre på synlighet.
En siste grunn til at du kan oppleve å få dårlig Google-synlighet, i alle fall for denne gang, er at du har oppdatert eller lagt til nytt innhold på nettstedet uten å følge viktige grunnprinsipp for synlighet.
Kanskje har du lastet opp et stort bilde eller en stor videofil, noe som har ført til at siden laster treigere. Kanskje har du glemt å legge til alternativ tekst i bildene dine. Kanskje har du ikke brukt riktig tittelstruktur når du har skrevet en ny tekst. Kanskje har du ikke brukt stor nok tekststørrelse, eller god nok kontrast mellom tekst og bakgrunn.
Alt dette (og mye mer) er viktige grunnprinsipp for synlighet, og noe du må huske på når du jobber med nettstedet ditt.
For å sikre deg så godt synlighet som mulig, og ikke minst jevn synlighet, er det altså viktig å jobbe med blant annet søkeord, målgruppefokus, brukeropplevelsen for nettstedet, lastetid og universell utforming.
Du bør også følge med på utviklingen over tid. Dette kan du gjøre ved å investere i et nøytralt verktøy der du setter opp overvåking på ordene du vil være synlig på (eller du kan abonnere på tjenesten fra byråer som tilbyr dette).
Og apropos: som en liten give away og takk for at du har lest såpass mye av artikkelen, har vi en snasen sak du skal få helt gratis av fagfolka i Haus: en nøytral synlighetsrapport som gir deg svaret på hvilke ord du rangerer på akkurat i dag.