Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 23.02.22
Vurderer du å starte nettbutikk, men er usikker på hvor mye det koster å komme i gang? Her får du hjelp til å få oversikt over kostnadene.
Aller først: det er så absolutt noe i ordtaket «there ain´t no free lunch» – også når det gjelder valg av nettbutikkløsninger.
Det som markedsføres som «gratis» har gjerne kostnader som ikke er så enkle å se, for eksempel kostnader til webhotell og betalingsmodeller der en prosentvis andel av omsetningen er det du må betale for nettbutikken din.
I tillegg bør du ta med ev. egen arbeidsinnsats i regnestykket, for tid er jo også penger, ikke sant?
Men hvor mye må du regne med å investere for å starte nettbutikk? Det korte svaret på det er alt fra noen få tusen kroner i året til mange hundre tusen kroner (eller millioner om du er en stor aktør).
For å være litt mer konkret: når det gjelder ren kostnad for å få en enkel netthandelsløsning på plass, så begynner det gjerne på ca 20 000 kroner og oppover hvis du skal få noe som er brukandes.
Les også: Hvordan starte nettbutikk – en grunnleggende guide
Selv om du kan greie deg med en liten nettbutikkløsning i dag, er det også viktig å planlegge for eventuell vekst. Kai Røen, digital leder med lang erfaring med ulike nettbutikkløsninger, har et klart råd i så måte:
Grunninvesteringen, det du må betale for selve løsningen og det det eventuelt koster å få på plass det designet du ønsker, er bare en liten del av kostnadsbildet.
Dette er noen av de andre faktorene du må ta med i regnestykket når du skal beregne budsjettbehov for både å starte og drifte en nettbutikk:
Midt oppi alt dette må du også vurdere hvem som skal gjøre hva. Det er mye du kan gjøre selv, men Røen har et soleklart råd når det gjelder det også:
– Du kan gjøre mye selv både før og etter lansering av webshopen. Uansett må du regne med å bruke en god del tid etter lansering. Minst et par timer om dagen om du ønsker å få litt fart på sakene, og tid er også penger du må ta med i beregningen, sier Røen.
Hvis du ønsker å gjøre mest mulig selv, både før og etter lansering av nettbutikken, er det viktig å ha den rette kompetansen for å lykkes med en butikk på nett.
Husk at det å skrive gode produkttekster og ta gode bilder er et fag i seg selv. Det er lett å spare seg til fant, for det hjelper jo ikke på omsetningen din om du skriver det du tror er en bra produktbeskrivelse så lenge ingen finner produktet ditt når de gjør et Google-søk?
Og hvor lett er det egentlig å få en potensiell kunde til å legge varer i handlekurven når produktbildet ser uproft ut, eller hvis produktteksten i nettbutikken er lite fristende?
Som vi har vært inne på: du kan ikke starte nettbutikk uten å ha i alle fall et lite budsjett å starte med.
Du får ikke en velfungerende nettbutikk uten å bruke litt penger, og du må nok minst regne med å ut med 20 000 for å få en minimumsløsning opp. Og da har vi altså ikke tatt med kostnader til for eksempel innholdsproduksjon.
Det viktigste er at du planlegger godt, og i alle fall ikke går for den første og beste løsningen du kommer. Tenk godt over både dagens situasjon og ønsket framtidig mål.
Det kan også lønne seg å investere i en faglig sparringspartner før du går i gang, slik at du lettere kan nå målene du setter deg med nettbutikken, og får et mest mulig reelt overblikk over hva det kommer til å koste å etablere nettbutikken din.