Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 10.04.24
Usikker på hvilket verktøy du bør bruke til nettsideanalyse etter alt styret rundt Google Analytics, GDPR-trøbbel og utfasing av standard analytics til fordel for Google Analytics 4? Vi guider deg ut av forvirringen.
Er du også forvirret etter alt styret rundt diskusjonen rundt lovligheten av Google Analytics? Rådvill etter at Google varslet om at det ikke vil være mulig å bruke Google Analytics til å spore nettstedstrafikk fra juli 2023?
Det har vi stor forståelse for. For å være helt ærlige: vi surra rundt som en gjeng forvirra byråhøns en liten periode sjøl.
Men vi har brukt ganske mye tid på å sette oss inn i situasjonen, slik at vi har mulighet til å gi deg gode råd om hva du bør gjøre for å kunne optimalisere nettsiden din også etter at Google Analytics slutter å samle data.
Vi har blant annet skrevet en sak om tre alternative statistikk- og analyseverktøy for nettsider, og som en liten fortsettelse av dette har vi endelig konkludert og kommet med vårt endelige råd til hvilket verktøy du skal bruke. Vel – i alle fall inntil det eventuelt skulle komme enda strengere retningslinjer rundt personvern.
For å gå rett på sak: dette er våre konkrete tips til verktøy vi mener er noen av de mest aktuelle for deg når du skal analysere og se statistikk for nettstedet ditt:
Hvilket verktøy du bør velge, er avhengig av hvilket behov du har.
Det første alternativet til Google Analytics, og som er Googles eget alternativ til «gamle» Google Analytics – også kalt Universal Analytics.
Google Analytics 4 passer for deg som:
GA4 kan være litt knotete (subjektiv vurdering fra vår side), men blir straks litt bedre når du bruker det sammen med Google Tag Manager. Gratis er det også, og ikke minst: det er et Google-produkt.
Matomo er et annet verktøy du kan bruke som et alternativ til Google Analytics 4.
Matomo passer for deg som:
Matomo er under visse forutsetninger 100 % personvernsafe, men rett ut av boksen kreves det et aktivt samtykke fra de som besøker nettstedet ditt (du må gå inn i innstillingene hvis du ønsker en cookiefri variant). Men siden alt av data lagres i EU, er det i alle fall hakket bedre å bruke dette verktøyet i stedet for for eksempel GA4 uten tilpasninger.
Det er derimot verdt å merke seg at ingen Google Analytics er 100 % personvernsikre uten at det gjøres spesielle tilpasninger. Men med europeisk eierskap og lagring av data i Europa, er dette i alle fall et verktøy som etter vår mening er noe bedre enn GA4.
Matomo har mer funksjonalitet enn Plausible, som er et verktøy vi ser nærmere på litt lenger ned i artikkelen, og er mer enn godt nok for de fleste som har et nettsted. Hvis du ønsker å ha mulighet til å gjøre dypdykk i brukeranalyse, noe som er viktig for å jobbe aktivt med å forbedre nettstedet ditt, kommer du garantert til å sette pris på heatmap-funksjonen.
Prisen er kroner null hvis du installerer Matomo på egen server, og 19 Euro/mnd hvis du velger Matomo-hosting.
Rent funksjonsmessig er Piwik Pro temmelig likt Matomo, men grensesnittet er noe enklere (subjektiv vurdering fra vår side.
Piwik Pro passer for deg som:
Piwik Pro er også 100 % personvernsafe så lenge du juste innstillingene, samt setter opp en egen løsning som sikrer full anonymisering av brukerne.
Funksjonsmessig er det ikke stor forskjell fra Matomo, men hvis du synes at Matomo ser noe overveldende ut, kan Piwik Pro være verdt å sjekke ut.
Piwik Pro er gratis opp til et visst nivå (500 000 såkalte «handlinger»).
Plausible er et annet verktøy vi er blitt veldig glad i, men det har sine begrensninger.
Plausible passer for deg som:
Funksjonsmessig har det sine begrensninger, men for mange kan det være mer enn nok.
Plausible koster ca 9 Euro/mnd, noe som bør være overkommelig for de fleste. Spesielt sett i lys av at det er fullstendig cookiefritt og ikke minst bortimot null-belastende for hastigheten på nettstedet ditt.
Husk at også dette verktøyet trolig trenger justeringer for at du skal overholde personvernreglene.
Enkelt og greit: har du begrenset statistikk- og analysebehov og ønsker etcookiefritt verktøy uten pop ups, er anbefalingen vår at du går for Plausible. Men igjen: husk at du trolig må inn med justeringer her også for å være innafor alt av gjeldende regelverk.
Ønsker du mer avansert funksjonalitet, men likevel ha mulighet til å sette opp verktøyet uten cookies: gå for Matomo eller Piwik Pro.
Ønsker du enklest mulig integrasjon med Google Ads, synes at cookies er greit, og ikke trenger innebygd heatmaps i verktøyet: velg GA4.
Er du fremdeles i tvil om hva du skal velge? Book en rådgivningsprat med en av fagfolka i Haus. Vi har lang erfaring i strategisk rådgivning for bedrifter som skal optimalisere nettstedet sitt, og kan hjelpe deg.