Hvordan bli synlig i ChatGPT og andre KI-verktøy?

Er det håpløst å få god digital synlighet nå som flere skroter Google til fordel for ChatGPT og andre KI-verktøy?

illustrasjon søkemotoroptimalisering chatgpt

Det korte svaret er «nei». Men det er også et viktig «men» her. Mer om det seinere. Først skal du få litt mer kontekst rundt KI/AI-synlighet.

Færre søkemotor-søk = mindre trafikk

Enten vi liker det eller ikke: stadig flere av oss, ikke minst de yngste, velger bort Google og andre tradisjonelle søkemotorer til fordel for ChatGPT og tilsvarende verktøy.

Analyseselskapet Gartner har faktisk spådd at antall søk som blir gjort i en søkemotor kommer til å bli redusert med 25 % innen februar 2026 (ekstern lenke).

illustrasjon søkemotoroptimalisering chatgpt

Nå skal vi ikke svartmale situasjonen, for søkemotorer som for eksempel Google er fremdeles en no brainer når det gjelder å bygge synlighet på nett. Men uansett: om spådommen til Gartner slår til, er det rett og slett dramatisk for alle som er avhengig av trafikk fra søkemotorer.

For hvor mye nettsidetrafikk har du råd til å miste?

Hvis du bruker webanalyse aktivt, koster det ikke så mange kaloriene å finne ut hva en reduksjon på 25 % i nettsidetrafikk koster virksomheten. Fasiten finner du fort. Og hvis du ikke har et statistikkverktøy å ty til, så kan du jo selv tygge på hva som skjer om du skulle miste en fjerdedel av de potensielle kundene dine?

Slik får du synlighet i ChatGPT

Noe trafikk til nettsiden din fra søkemotorer vil du trolig miste uansett så lenge flere i målgruppa di velger KI-løsninger. Men greia er at effekten av å ha god synlighet i for eksempel ChatGPT eller Gemini kan være vel så god som å ha god søkemotorsynlighet.

Da blir jo tusenkronersspørsmålet selvfølgelig dette: hva kan du gjøre for å sikre deg best mulig synlighet i ChatGPT og andre KI-verktøy?

Dugelig enkelt forklart: fortsett som før. I alle fall hvis du allerede gjør en solid innsats og jobber jevnt og trutt med søkemotoroptimalisering. For det grunnleggende når det gjelder å rangere bra, uavhengig av om det handler om ChatGPT eller Google, handler mye om det samme.

Likevel er det lurt å ha i bakhodet at generativ KI som for eksempel ChatGPT er skrudd sammen noe annerledes, noe som gjør at enkelte ting er spesielt viktige å jobbe med for å få optimal synlighet.

Vi skal ikke gå dypt inn i det tekniske her, men dette er de viktigste tipsene vi anbefaler at du tar med deg:

  • Grunnleggende: bruk godt med tid på å bli skikkelig godt kjent med målgruppa di, slik at du treffer godt med innholdet ditt
  • Grunnleggende: Vær mye mer bevisst på hvilke søkeord du ønsker å bygge synlighet på. Det er nemlig ikke alle søkeordkategorier som blir prioritert i for eksempel ChatGPT
  • Teknisk: sørg for at det innholdet du ønsker å bli synlig på er indeksert
  • Teknisk: jobb med strukturerte data, slik at det blir lettere for de tekniske verktøyene å forstår hva innholdet ditt handler om tematisk
  • Grunnleggende: jobb med innholdsoptimalisering

Kort oppsummert: hvis du allerede jobber godt og strukturert med Google-synligheten din, er du også godt rustet for å få god KI-synlighet. Men hvis du ikke jobber med å få optimal Google-synlighet, er det på tide å brette opp ermene og gjøre en innsats for at du skal greie å posisjonere deg i KI-verktøyene.

Ta kontakt om synlighet