Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 18.03.24
Hvorfor bruke tid på å lete etter nye kunder når du kan få de til komme direkte til deg? Bli kjent med den mest effektive markedsføringsmetoden du kan bruke for å få flere kunder.
Lyst på flere kunder? Er det vanskelig å få nok tid til å få tak i nye leads? Eller kanskje du rett og slett er møkk lei av å bruke tid og penger på markedsføring som du ikke har peiling på om funker eller ikke?
Du er slettes ikke alene. Veldig mange sliter med å få nok kunder, og føler at de går seg vill i en jungel av markedsføringskanaler – uten at de vet om de får noe igjen for innsatsen.
Men vet du hva? Du trenger faktisk ikke bruke tid på å lete etter nye kunder. Det er allerede nok av potensielle kunder som leter etter det du tilbyr.
Det beste er at du kan, ved å bruke den riktige metoden, tiltrekke deg de som leter etter bedriften din i stedet for å gå ut for å prøve å jage de inn døra di.
Metoden vi snakker om, heter inbound markedsføring. Du har kanskje hørt om det, men ikke blitt helt klok på hva det er?
Det er ikke så mystisk. Det er heller ikke komplisert. Ja, det krever litt grunnleggende innsats. Men når du først har det grunnleggende på plass, får du garantert et helt nytt forhold til hvordan du bør gå fram for å få flere kunder.
Inbound handler om å jobbe aktivt for å få tiltrekke deg nye kunder, engasjere leads du har fått, og begeistre kundene du har fått slik at de blir lojal kunde over tid – og gjerne anbefaler deg til andre.
Les også: Komplett nybegynnerguide til inbound marketing
I stedet for å tvinge salgsbudskap på mennesker som ikke kjenner deg, bruker du tid på å tiltrekke deg de mest verdifulle kundene. Og ikke minst: du viser riktig budskap til riktig målgruppe til riktig tid – alt etter hvor i «trakta» de er.
Den første delen av metoden handler om å tiltrekke seg potensielle kunder.
Det er ulike måter å gjøre dette på, alt etter hvor i landskapet den potensielle eller eksisterende kunden befinner seg. Men i korthet fokuserer du på det stikk motsatte av det altfor mange bedrifter gjør, nemlig å pushe ut salgsbudskap til folk som i utgangspunktet ikke er interessert i å bli solgt til.
Du må altså lage innhold som har en verdi for målgruppa di. Noe som er nyttig for de, og gjerne noe som har litt relevans til hva firmaet ditt leverer av varer og tjenester.
Innholdet kan være alt fra rene Facebook-innlegg og YouTube-videoer, til søkemotoroptimaliserte artikler publisert på nettstedet ditt, men du må ha et system i bakkant for å registrere trafikken du får (mer om det i neste trinn).
Forutsetningen for å lykkes med dette, er at du kjenner målgruppa di veldig godt slik at du kan lage innhold som faktisk er egnet til å trekke de til deg.
Og bare for å nevne det en gang til: i denne fasen skal du for all del ikke pushe ut salgsbudskap (når sist åpnet du for en fremmed dørselger, eller når sist impulskjøpte du en dyr bil?).
Når du har fått potensielle kunder inn til for eksempel nettsiden din, må du få de til å bli et registrert lead som du kan bearbeide videre.
Poenget her er at vedkommende må legge igjen litt informasjon om seg selv, for eksempel ved å legge igjen e-postadressen sin for å laste ned en gratisguide, eller fylle ut et skjema for å melde seg på et gratiskurs.
Alt dette må selvfølgelig gjøres innenfor gjeldende lover og regler. For å overholde blant annet personvernforordningen (GDPR) må du også ha et ordentlig system for å lagre informasjonen, samt en plan og et system for å bearbeide leadet videre. Vi gir deg gjerne råd på veien.
Du kan heller ikke regne med at et lead er klar for å kjøpe umiddelbart etter at du har fått kontaktinformasjonen til vedkommende. Du bør fremdeles engasjere vedkommende, og tilpasse budskapet etter hvor «varmt» leadet er.
Har du et godt system for inbound markedsføring, kan store deler av denne prosessen automatiseres. Du kan for eksempel vise en variant av en mail til en som er superklar for å bli kunde, og en helt annen variant til et lead som trenger litt mer tid på seg.
Det siste trinnet i inboundmetoden handler om å begeistre kundene dine. For du må for all del ikke glemme kunden etter at de har dratt kortet sitt hos deg.
Fortsett å følge kunden godt opp ved å fortsette å gi de nyttig innhold som kan hjelpe de til å nå målene de har satt seg. Ha et godt system for å takle supporthenvendelser fra de. Sørg for å gi så god service som mulig, spør de hva du kan gjøre enda bedre.
Og igjen: her finnes det også egne systemer som du kan bruke for å måle denne delen av prosessen, deriblant verktøy som også effektivt kan måle effekten av det du gjør i de andre fasene.
Er du klar for å få bedriften din til å vokse med inbound markedsføring?
Vi har lyst til å tilby deg en gratis rådgivningssamtale der vi går gjennom de eksisterende markedsføringskanalene dine for å se i hvilken grad inbound marketing kan hjelpe bedriften du jobber i med å nå målene dere har satt dere.