Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 10.03.21
Lyst på et par, tre enkle Facebook-tips for bedrifter uten egne markedsføringsteam og voldsomme budsjetter? Værsågod! Her har du noen tips som kan hjelpe bedriften din.
Facebook har gjentatte ganger gjort tiltak for å redusere synligheten for bedrifter som har en Facebook-side.
Likevel: det er fremdeles fullt mulig lykkes med markedsføring på Facebook – selv om du har begrenset med tid og penger.
Forutsetningen er derimot at du gjør det riktig.
«Hva er riktig», spør du deg kanskje? Det kommer helt an på hvilken type bedrift du er, men her har du i alle fall noen generelle tips som gjelder de aller fleste av oss som som bruker Facebook på vegne av en bedrift.
En av de største feilene du kan gjøre når du bruker Facebook som markedsføringskanal, er å gnåle om salg og pøse på med enveiskommunikasjon med hovedfokus på hvor «fantastisk fine produkt» du har.
Slikt funker ikke. Kringkastingens tid er for lengst forbi.
Bruk heller tiden på å være til nytte for målgruppa di, og gi verdifulle tips relatert til det du driver med. Det vil bidra til at du bygger sterke relasjoner med kundene dine, og sterke relasjoner – ja, det er helt avgjørende dersom du vil ha lojale kunder.
Facebook er en «slappe av i sofaen med beina på bordet-kanal». En uformell kanal der stivbeint byråkratsjargong funker dårlig.
Dessverre ser det ut til å være et eller annet mystisk som skjer når enkelte Facebook-ansvarlige i bedrifter høytidsstemt setter seg ned foran skjermen for å publisere et Facebook-innlegg. Det blir gjerne stivbeinte formuleringer som «Bedriften AS kan melde om at…» og «vær vennlig å se vår hjemmeside for å bestille».
Løs opp slipset. Bruk en muntlig tilnæring når du skriver. Da er det langt mer sannsynlig at de du prøver å snakke til føler seg truffet av det du har å melde.
Et siste Facebook-tips for bedrifter i denne omgang, er at du supplerer innsatsen din på Facebook med litt annonsering.
Men husk også at dårlig innhold ikke blir bedre av at du putter penger bak det du publiserer. Derfor er det viktig at du også her legger en god plan for det du skal publisere.
Les også: Tre tips når du skal annonsere på Facebook
Kjapt oppsummert: spar deg for salgsmas, vær uformell både i tekst og bilder, og lag noen gjennomtenkte og godt oppbygde annonsekampanjer.
Følger du disse tipsene, har du lagt et godt grunnlag for at bedriften din skal lykkes på Facebook.