Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 10.03.21
Hvor mye koster Google Ads? For å gi et enkelt, men faktisk temmelig nøyaktig svar: det koster akkurat så mye som du har råd til å betale.
Er du fristet til å prøve å annonsere i Google, men redd for at det skal koste mer enn det du har råd til?
Da har jeg gode nyheter til deg: en kampanje i Google Ads (tidligere kalt AdWords) koster faktisk ikke mer enn det du har råd til å bruke.
Har du for eksempel maksimalt 20 kroner å bruke hver dag i en kampanjeperiode på ti dager, så kan du faktisk fortelle Google at «hei, jeg har ikke mer enn 200 kroner i annonsebudsjett, så ikke trekk noe mer enn det fra kortet mitt».
Litt forenklet, men det er i grove trekk slik prinsippet er.
Hvordan det funker? Jo, når du kjøper tekstannonseplass i Google, så betaler du ikke for at annonsen skal vises. Du betaler bare hver gang noen klikker på annonsen.
Prisen per klikk varierer blant annet etter hvilke søkeord du vil kjøpe synlighet på, hvor godt annonsen din er utformet, og ikke minst hvilken kvalitet det er (teknisk og innholdsmessig) på nettsiden som du lenker til i annonsen.
Dette betyr at det ikke nødvendigvis er den som har mest penger som får de mest synlige annonseplassene i Google.
En liten bedrift med et lite budsjett kan faktisk få en bedre annonseplass til en langt lavere pris enn en stor bedrift med et gedigent annonsebudsjett.
Bra, ikke sant?
Men dersom du skal komme unna med å betale en lavest mulig pris, forutsetter det altså én ting: at kombinasjonen av utformingen av annonsen, kvaliteten på nettsiden din, samt et par andre faktorer totalt sett er bedre enn de bedriftene som også vil kjøpe annonseplass på de samme søkeordene.
Er ikke annonsekvaliteten god nok, eller byr du på feil søkeord på feil måte, kan du ende opp med å betale altfor mye uten å få noe igjen for annonsekronene.
For å oppsummere: svaret på hvor mye Google Ads koster, kan være temmelig enkelt: har du råd til å bruke 50 kroner, så koster Google-annonsen 50 kroner. Har du råd til å bruke 100 kroner, så er det dette annonsen koster deg.
Men hvor mye du skal få igjen for annonsebudsjettet, er helt avhengig av hvor smart du setter opp kampanjen i Google Ads. Derfor kan det være smart å få litt hjelp når du skal begynne å annonsere i Google.
Haus Byrå er sertifisert Google Partner, og kan hjelpe deg med å lage gode annonsekampanjer på Google.