Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 27.05.24
Bør egentlig bedrifter bruke Instagram som markedsføringskanal. Oh yes! Her har du noen av grunnene til hvorfor.
Sliter du med å få tiden til å strekke til i løpet av arbeidsdagen din? Usikker på om det er verdt å bruke noe av arbeidstiden på å prioritere Instagram som markedsføringskanal for bedriften din?
Jeg forstår hvordan du har det. Men jeg er rimelig sikker på at det kan være smart å sette av litt tid til å teste ut insta. Her har du noen fakta som kan hjelpe deg over dørstokken.
Instagram har veldig mange brukere. Ved utgangen av andre kvartal 2019 var det godt i underkant av 2,4 millioner aktive norske brukere over 18 år på Instagram.
Nordmenn er også aktive i dette sosiale nettverket: nesten 60 % av brukerne er på insta hver eneste dag.
Med såpass mange aktive brukere sier det seg jo sjøl at du skal ha et ganske snevert marked dersom kundene dine ikke er på insta.
Tall fra Instagram viser at 80 % av brukerne følger minst én bedrift.
Da burde det jo være klinkende klart: kundene dine, og ikke minst potensielle kunder, følger bedriften din mer enn gjerne på insta. I alle fall dersom du legger du godt innhold som målgruppa di setter pris på.
Statistikk viser at 60 % av brukerne først ble oppmerksomme på et produkt eller en bedrift gjennom nyhetsfeeden sin på insta.
Kanskje enda viktigere: 30 % av alle brukere sier de har kjøpt produkter de har sett på Instagram. Det sier noe om hvilken grad av kjøpelyst du kan vekke blant potensielle kunder dersom bedriften din bruker Instagram på en smart måte.
Nå har du i alle fall fått tre objektive fakta som i seg sjøl bør være gode nok grunner til at også bedriften din bør bruke Instagram.
Men selv om bedriften din er på Instagram, er det slettes ingen automatikk i at du lykkes. Bruker du kanalen feil, er det fort gjort å støte fra seg kunder i stedet for å tiltrekke seg kunder.
Kanskje du trenger litt starthjelp for å komme godt i gang på Instagram?
Vi kan hjelpe deg både med én til én-workshop og egne kurs.
Få hjelp med å få bedriften din til å lykkes med Instagram nå