Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 10.03.21
Har du planer om å kjøpe hjemmeside? Les dette først for å få mest mulig igjen for det du bruker av tid og penger på den nye hjemmesiden din.
Vi kan sikkert være enige om at det høres veldig fristende ut når Facebook-annonser lokker med overskrifter som «gratis hjemmeside» og «lag hjemmeside selv».
Billig og hjemmesnekra kan være bra det, men da må du også være forberedt på at du kan ende opp med en nettside som ikke bidrar positivt for bedriften din. Tvert om.
For billig kan fort bli dyrt. Veldig dyrt. For at du skal slippe å ende opp med en dårlig nettsideløsning, har vi laget en veldig kort (men ganske god) liste med spørsmål du bør stille deg sjøl før du kjøper hjemmeside.
Svarte du «ja» på ett eller flere av spørsmålene over? Da kan det faktisk hende at det er smart å legge litt mer i potten enn det du i utgangspunktet hadde tenkt, slik at hjemmesiden kan bidra til at bedriften både kan tjene mer penger og på sikt kutte litt kostnader også.
Dersom du vil at flest mulig skal finne siden, spesielt potensielle kunder som ikke nødvendigvis vet om deg fra før, er det enkelte ting du alltid bør huske på før du bestiller hjemmeside fra en leverandør.
For det første bør du alltid gjøre en søkeordanalyse. Den legger grunnlaget for hvordan nettsiden din bør bygges opp, og ikke minst hvordan innholdet skal utformes.
Husk at siden også bør være universelt utformet. Det er faktisk lovpålagt, men greia er at mange nettsideleverandører ikke har peiling på hva dette innebærer. Og enda verre: de informerer ikke kundene sine om hva universell utforming faktisk betyr for bedrifter som skal kjøpe hjemmeside.
Les også: Hva er universell utforming av nettsider?
I tillegg er det alltid lurt å gå gjennom en liste med flere andre spørsmål for å få et så godt bilde som mulig over hvilken hjemmesideløsning du bør velge. Dette er spesielt viktig når du skal spørre flere leverandører om pris, slik at du får et best mulig sammenligningsgrunnlag.
Seriøse byråer skal alltid være i stand til å hjelpe deg med hele prosessen. Haus Byrå har et dedikert webteam med flinke fagfolk som kan hjelpe deg med å lage en god nettside for bedriften din, eller lage en kravspesifikasjon som du kan bruke når du skal hente inn tilbud fra flere leverandører.
Ta kontakt for å få hjelp til å lage en god nettside