Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 10.03.21
Lyst til å få tak i flere kunder? Tilbyr du fremdeles ikke noe av varene eller tjenestene du har på nett? Da er det bare en ting å gjøre.
Jobber du i et firma som har fysiske produkter, men ikke nettbutikk? Eller kanskje bedriften du jobber i tilbyr tjenester fysisk, men fremdeles ikke har gjort de tilgjengelige digitalt?
Da går dere garantert glipp av salg, og du går garantert glipp av nye kunder.
Hvorfor, og ikke minst hva du bør gjøre med det? Det skal du få vite om du leser videre.
Ikke tid til å lese hele saken? Lytt til podcastepisoden om samme tema her:
Det kan jo godt hende at du tenker at det å ha en nettbutikk, eller det å selge på nett ikke er noe for deg? Kanskje tenker du at produktene eller tjenestene du har ikke er salgbare i en nettbutikk, eller kanskje du tenker at det tar for mye tid og koster for mye å selge på nett?
I så fall er det lett å forstå hvorfor du tenker som du gjør.
Jeg har jo selv tenkt i de baner, men kommet et hakk videre. Jeg er nå der, at selv om du i utgangspunktet ikke tror at du har noe å tilby på nett, bør du likevel vurdere å tilby noe av det du har digitalt – i en eller annen form.
For uansett om du er en kursleverandør som hittil har levd av å a fysiske kurs. Uansett om du er en nisjebutikk. Uansett om du lever av rådgivning. Uansett om du er en matbutikk: du har ikke råd til la være å i alle fall ta en seriøs vurdering av om dere skal få noe av det dere har ut på nett.
En grunn til det, er utviklingen vi har sett etter at pandemien slo beina under mange næringsdrivende seinvinteren 2020.
Fysiske butikker og hoteller ble stengt. Vi sluttet å gå på fysiske konferanser. Vi sluttet å gå på fysiske kurs. Vi sluttet å gå på fysiske konserter.
Parallelt med at alt dette skjedde, skjedde det også ei dreining i bruksmønsteret til kundene dine.
De begynte å bestille mat på nett fra butikker som tilbydde hjemkjøring og drive through. De begynte å gå på digitale kurs og konferanser, og de betalte for det. De begynte å gå på digitale konserter, og jammen betalte de ikke for det også.
Les også: Derfor bør du starte nettbutikk
Vi har jo sett tendensen lenge, men netthandelen akselererte noe voldsomt under pandemien.
I skrivende stund er vi godt og vel et halvår ute i koronapandemien.Vi nærmer oss det som garantert blir tidenes digitale handelssesong, med både Black Friday og julegavehandel i en tid der mange vegrer seg for å oppsøke lokaler med mye folk.
Det er ingen tvil: kundene dine handler mer på nett enn noen gang.
Det vi også ser, er at mange er villige til å kjøpe helt andre typer varer og tjenester på nett enn det de gjorde før.
Potensialet med tanke på å få tak i flere kunder, er med andre ord større enn noen gang.
Men det forutsetter én ting: du må være villig til å tilby det kundene dine etterspør, og du må være villig til å tilby det digitalt.
Du tenker kanskje at dette er et blaff. En trend som forsvinner så fort det har kommet en vaksine på plass?
Vel, det er mye som tyder på at det ikke er en trend. Ser vi for eksempel på 2019-statistikken fra NETS, så viser den at nordmenn netthandlet for 163 milliarder kroner i 2019.
Ser vi på ferske tall for 2020, bekreftet av blant andre Google, så sier de følgende: høsten 2020 blir tidenes digitale handlefest, og 75 % av alle forbrukere kommer til å handle mer på nett høsten 2020 enn de har gjort noen gang tidligere.
Ikke nok med det. Samme undersøkelse fra Google viser at 75 % av forbrukerne kommer til å drive med digital vindusshopping. Det vil si at de researcher mer på nett, før de tar turen til den fysiske butikken de har researchet på nett.
Enda en sak: går vi i detalj i rapportene fra Google, så sier de noe annet interessant: på grunn av økende frykt for sykdomssmitte, planlegger kundene våre besøket sitt i den fysiske lokasjonen/butikken langt mer enn tidligere.
Kundene dine vil ha mest mulig informasjon før de går inn den fysiske døra i firmaet vårt, slik at de slipper å gjøre bomtur fordi de ikke får tak i varen de trenger, eller fordi de kom til stengt dør.
Når alt dette er sagt, så er det også viktig å påpeke at økt netthandel ikke trenger å bety kroken på døra for alle som ikke selger varer eller tjenester på nett.
Tvert imot. For vi har også ferske undersøkelser fra Euromonitor som viser at nesten 80 % av alle kjøp i 2024 fremdeles vil være fra en fysisk butikk.
Det er derimot et lite «men» her. For selv om du ikke ønsker å ha en ordentlig nettbutikk, taper du garantert omsetning og nye kunder hvis du i det minste i alle fall ikke har en digital tilstedeværelse der du forteller hva du har på den fysiske lokasjonen din.
Hvorfor? Jo, om vi ser på tallene vi har sett på nå, og prøver å oppsummere alt av pålitelig statistikk, så kan vi konkludere på følgende måte:
Samspillet mellom fysisk butikk og tilstedeværelse på nett er veldig viktig. Derfor MÅ du være synlig både digitalt og fysisk.
Det er ikke bare tall vi har present i denne artikkelen som bekrefter dette. Gjentatte netthandelsundersøkelser fra store aktører i Norden bekrefter det samme: kundene dine er ofte innom både nettstedet ditt og den fysiske lokasjonen din før de handler.
En kjøpsprosess kan altså starte på nett og fullføres i den fysiske butikken din. Eller omvendt.
Om vi skal prøve å runde av her, så må konklusjonen bli denne:
Og bare så det er sagt: det å få opp en enkel løsning på nettstedet ditt der du kan selge noe digitalt, trenger ikke å koste skjorta.
For det første trenger du ikke nødvendigvis en fullverdig nettbutikk, og hvis du velger å gå for en nettbutikkløsning, finnes det løsninger som gjør at du kan komme i gang med et beskjedent budsjett.
Les også: Hvordan starte nettbutikk – en grunnleggende guide