Forutsetningen for en god nettside: tenk på målgruppa di først

En viktig forutsetning for at du skal få en god nettside, er at du tenker på målgruppa di før du tenker på deg selv. Men hvordan møte brukerbehov?

to personer som jobber med brukerbehov på nettside

Skal nettsiden være for kunden din eller deg selv?

Svaret er jo helt åpenbart, tenker du kanskje akkurat nå. Men er det nå egentlig så åpenbart? Er det noe poeng å ha et nettsted hvis det ikke er for deg som bedrift? Eller er det egentlig noe poeng å ha et nettsted for bedriften din hvis du ikke når ut til målgruppa di?

Podcastepisode der UX-designer Hege C. Abelson forteller deg fordelene med å fokusere på brukeren før du tenker på egne mål for nettstedet.

Svaret er ikke svarthvitt. For et nettsted skal alltid skape verdi for to parter: målgruppen, for eksempel kundene dine, og den som eier nettstedet – for eksempel en bedrift eller en organisasjon.

Men uansett hvordan vi snur og vender på det, er forutsetningen for å få en god nettside alltid at du fokuserer på målgruppa di før du tenker på hva du ønsker å oppnå med den.

Konsekvensen av å ikke tenke bruker først

Før vi går videre må vi se litt på hva konsekvensene av å ikke tenke på brukerne sine mål med å besøke nettstedet ditt kan bli.

I de aller fleste tilfelle handler stort sett om bare to ting, i alle fall når vi tenker helt overordnet:

  • Du kan tape penger
  • Du sparer ikke tid eller penger

Dette er også de to overordna målene som de aller fleste nettstedene har, kanskje med unntak av rene informasjonsnettsider som kun har som mål å informere.

Eksempel på brukermål

Målgruppa di alltid kommer til nettstedet ditt av en bestemt grunn. De svinger ikke innom nettsiden bare for å se om bedriften din har noe nytt og spennende å melde. De har et konkret mål, og det målet må du legge til rette for at hen når så fort og smertefritt som mulig.

Eksempel på grunnene som målgruppa di har med å besøke nettstedet ditt, kan være blant annet å

  • kjøpe produktet ditt
  • ta kontakt
  • finne åpningstider eller annen informasjon som målgruppa er på let etter

For å kartlegge brukermålene, eller brukerbehovene om du vil, er det viktig å bli godt kjent med målgruppene. Verktøy og metoder som brukerintervju og brukerundersøkelser, nettsidestatistikk, søkeordanalyser, workshops og brukertesting kan hjelpe deg med å kartlegge målene så godt som mulig.

Eksempel på bedriftsmål

Vi har har slått fast at våre egne mål med å ha en nettside stort sett handler om å tjene penger eller spare penger. Men vi kan se på et par mer konkrete eksempler også:

  • Få flere til å kjøpe et produkt
  • Få flere til å ta kontakt for å bestille en tjeneste
  • Få færre henvendelser til kundeservice, slik at bedriften sparer både tid og penger

Tre viktige spørsmål som hjelper deg å lykkes

Vi kan oppsummere alt dette i tre sentrale spørsmål som det er viktig å stille seg i alle nettstedsprosjekter, uansett om det er snakk om bare enkle innholdsjusteringer du skal gjøre, mindre redesign, eller om du skal etablere et helt nytt nettsted:

  1. Hva er det brukerne kommer til nettstedet ditt for å gjøre?
  2. Hvordan kan du hjelpe hen med å få gjort det som hen kommer for å gjøre?
  3. Hva kan du gi av innhold som har faktisk verdi for hen?

Har du fokus på disse tre spørsmålene, lover vi at du har lagt et godt grunnlag for å lykkes med nettsiden din.

Ønsker du hjelp med å kartlegge brukermål og legge til rette for at du når målene med nettstedet vil bedriften du jobber i?

Ta en prat om hvordan du kan forbedre nettstedet