Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 09.09.21
Har bedriften du jobber i fått tilbakemeldinger på Google – uten at dere har respondert? Det bør du gjøre noe med, for å svare på Google-anmeldelser kan gi deg flere kunder.
Visste du at Google Min Bedrift-oppføringen din (hvis du ikke tror at du har en: google firmanavnet ditt) er det enkleste du kan jobbe aktivt og strategisk med for å få flere kunder inn døra di?
Lytte i stedet for å lese? Hør på HausPodden på Spotify
Alle bedrifter, spesielt restauranter, overnattingsbedrifter og andre som tar imot kunder på en fysisk adresse, har mye å vinne på å bruke oppføringen de har på Google Min Bedrift/Google Maps aktivt. Og en av de enkleste måtene å gjøre det på, er ved å jobbe aktivt med å både få og svare på Google-anmeldelser.
Hvorfor? Det korteste og enkleste svaret er det at det kan gi deg flere kunder, men du skal få noen litt mer konkrete grunner som garantert får deg til å være mer bevisst rundt mulighetene.
Dette er de viktigste grunnene til at du bør ta deg tid til å legge igjen et svar på de tilbakemeldingene du får på Google:
Hvis du ser på alle de fem punktene over, så koker det ned til følgende: ved å jobbe aktivt med å få og svare på anmeldelser på Google, kan du få flere potensielle kunder til å finne bedriften din, få de til å velge deg – og ikke minst få de til å komme tilbake til deg.
Fremdeles ikke helt overbevist? Da skal vi gå litt grundigere til verks, og gi deg flere detaljer om hvert enkelt punkt som vi nevnte innledningsvis
Den første grunnen til at du bør jobbe med Google-anmeldelser, er at du kan få bedre plassering i søkeresultatene. Dette er også bekreftet av Google, som oppfordrer bedrifter til å bruke Google reviews aktivt.
Anmeldelsene kan hjelpe deg med synlighet på mange ulike måter. Uten å bli for tekniske her, så handler det blant annet om at du kan få flere klikk inn til nettsiden din (høyere klikk-rate) – noe som i seg selv kan gi deg bedre plassering i Google søk.
I tillegg er anmeldelser en av godt og vel 220 rangeringsfaktorer som vektes når Google skal bestemme hvor høyt opp i søkeresultatene firmaet ditt skal komme.
En av mer enn 220 høres kanskje ikke så mye ut. Men når vi i tillegg forteller deg at reviews står for ca 9 % av den totale synligheten din, er det nok enklere å forstå hvor viktig Google-anmeldelser er.
For overnattingssteder, spisesteder, museum, aktivitetsfirma og andre som tar imot kunder på en fysisk adresse, kan anmeldelser på Google gi bedre lokal synlighet også.
Dette er spesielt viktig hvis du ønsker å få en av de første plasseringene når potensielle kunder søker etter sted + tjeneste, som for eksempel «overnatting i lom», «spisested i stryn», eller «rafting i Volda».
Igjen: vi skal ikke bli for tekniske når det gjelder algoritmer, men her igjen handler det om at jo flere anmeldelser du får og jo mer du aktivt du jobber med å svare på tilbakemeldingene du får, jo høyere opp i søkeresultatene kommer du.
Det handler også om at du viser at du bryr deg, og ved å vise at du bryr deg om gjestene dine får du også flere kunder.
Dette er selvfølgelig ikke en påstand vi har tatt fra løse lufta. Vi har selv lest norske reiselivsundersøkelser som konkluderer med at det er positivt for omdømmet når bedrifter svarer på både positive og negative anmeldelser. Og et bedre omdømme vil også bety flere kunder.
Det er også andre studier som blant annet konkluderer med at når bedrifter svarer på negative anmeldelser, så vil mer enn 30 % av de som i utgangspunktet var negative bli fornøyde kunder.
Hvis du selv tenker etter når du sist så på en anmeldelse før et restaurantbesøk, eller før du bestilte deg overnatting på et hotell, så bommer vi vel ikke mye om vi påstår at du garantert leste en eller flere reviews før du bestemte deg?
Du er ikke alene om dette. Mange undersøkelser viser at potensielle kunder, som ikke har besøkt firmaet ditt tidligere, ofte ser på anmeldelser før de bestemmer seg for å de skal velge deg eller konkurrenten din. De mest beskjedne av undersøkelsene konkluderer med at over 70 % av oss har lettere for å kjøpe fra bedrifter som har synlige reviews enn fra bedrifter som ikke har det.
I og med at de potensielle kundene dine ser på reviews, bør du også jobbe for å få reviews.
Og bare så det er sagt: det skader ikke om du får negative tilbakemeldinger heller. Undersøkelser viser faktisk at hvis du har både positive og negative anmeldelser, så er det mer troverdig enn om du har utelukkende femstjerners reviews.
Konklusjonen er derfor klar: jobber du for å få mange anmeldelser, vil potensielle kunder ha et bredere beslutningsgrunnlag når de ser gjennom anmeldelsene – noe som kan føre til at det er akkurat bedriften din de velger.
Det er mange undersøkelser som viser at forbrukere stoler langt mer på tilbakemeldinger fra ekte kunder som har hatt ekte opplevelser enn ren reklame fra bedrifter.
En undersøkelse fra anerkjente Pew Research Center viser at 82 % av kundene dine stoler på anmeldelser.
Når vi tillegg vet at en undersøkelse fra American Association of Advertising Agencies konkluderer med at bare 4 % av kundene dine stoler på reklame, er regnestykket klinkende klart:
78 % av kundene stoler mer på tilbakemeldinger fra ekte mennesker som har hatt ekte opplevelser enn reine reklamebudskap fra bedrifter.
Med andre ord: hvis du jobber med å få flest mulig anmeldelser, for eksempel ved å svare på de du har fått, og du synliggjør tilbakemeldingene i egne flater (som for eksempel Google Min Bedrift-oppføringen din), blir du opplevd som mer troverdig enn de konkurrentene du har som ikke er spesielt gira på å få anmeldelser.
En god bonus ved å få anmeldelser på Google og i andre digitale kanaler, i alle fall hvis du får konstruktive negative reviews, er at du kan bruke tilbakemeldingene til noe fornuftig.
Hvordan bruke en negativ anmeldelse til noe fornuftig? Jo, i stedet for å grave deg ned i frustrasjon eller ignorere tilbakemeldingen, bør du gå litt i deg selv.
Kanskje de(n) misfornøyde kunden(e) din(e) faktisk har rett? I så fall har du en gyllen anledning til å bli enda bedre – noe som garantert også vil gi deg flere kunder på sikt.
Den viktigste grunnen til at du bør svare på Google-anmeldelser, er altså at bedriften du jobber i kan få flere kunder.
Og bare for å ha sagt det også: du bør ta deg tid til å svare på både gode og dårlige tilbakemeldinger. Det kan også være smart å legge igjen et svar på rene stjerneanmeldelser der du ikke har fått kommentarer.
Ta deg litt ekstra tid til å takke de som faktisk har tatt seg tid til å gi deg en stjerne eller fem. Det kommer garantert til å betale seg i form av bedre synlighet og økt omsetning.
Ikke tid til å svare på Google-anmeldelser, sier du? Vel, det er ditt valg. Men konsekvensen er dårligere synlighet og tapt omsetning, og det vil vi vel ikke ha noe av?
Til slutt en liten advarende pekefinger hvis du skulle være fristet til å be kollegaer om skrive en anmeldelse: det vil være brudd på Google sine retningslinjer, og kan føre til at både anmeldelsene og Google-oppføringen til bedriften blir fjernet.