Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 29.11.24
Det å ha både en visjon og en misjon er smart for både bedrifter og organisasjoner. Men hva er egentlig forskjellen på misjon og visjon?
Misjon og visjon går litt i hverandre, men det er en forskjell. Du kan gjerne tenke på misjon som en forretningsidé, for misjon og forretningsidé handler mye om det samme. Visjonen er tett knyttet opp mot misjonen, men handler først og fremst om hva vi ser for oss at vi skal gjøre i framtida – hva vi hele tiden skal kunne strekke oss etter.
En misjon er det bedriften vår, organisasjonen vår, er. Det er det vi leverer. Det vi egentlig jobber med. Det er selve hensikten med virksomheten vår.
Et eksempel på en misjon kan være «vi leverer installasjon av isolasjon til alle typer bygg, slik at byggene kan bli mer energieffektive». Sier du det såpass tydelig, er det ingen tvil om hva virksomheten driver med, hva du leverer og hva hensikten er.
Visjon er det vi ønsker å være, hvilken jobb vi ønsker å gjøre i framtida. Dette handler ikke nødvendigvis om at bedriften skal bli noe nytt, men hva drømmebildet vårt er. Tenk gjerne på visjon som en ledestjerne.
Visjonen kan med fordel også speile noen av verdiene våre, eller spesielt hvis du er en offentlig aktør: samfunnsoppdraget ditt.
Visjonen skal ikke være for svevende, men heller ikke så ullen at den blir for enkel å nå. En visjon skal hele tiden være noe å strekke seg etter, og gi en overordna retning. Og når vi vet at visjonen skal si noe om retningen framover, ser vi med en gang også sammenhengen mellom visjon og strategi.
Hva visjon ikke er, er for eksempel den klassiske «vi skal være blant de ledende i bransjen». Dette er en for lettvint løsning som sier fint lite, og som er altfor ullen.
Et av de beste eksemplene som jeg vet om på det jeg mener er en god visjon, er NAV sin «Vi gir mennesker muligheter». Det er helt sikker mange meninger om i hvilken grad NAV gir mennesker muligheter, men det er ingen tvil om at dette er noe som sier noe om samfunnsoppdraget til NAV, at det speiler verdiene, og ikke minst: det vil alltid være noe å strekke seg etter.
En misjon gir seg egentlig selv så lenge du har en tydelig forretningsidé. Det er du bedriften er, det du leverer og hva som er hensikten med å levere det du leverer.
For å forme en visjon, må du ha en ambisjon. Dette kan for eksempel være å ta markedsandeler og bli større, eller at virksomheten skal bidra til mindre utenforskap. For å forme visjonen må du også ha en god forståelse av bransjen du opererer i, og ikke minst kjenne og forstå markedet ditt og utviklingen i samfunnet – både rett utenfor bedriftsveggene og i verden ellers.
Et lite, men dugelige viktig tips på tampen for deg som er opptatt av bedriftskultur: både visjon og misjon, spesielt visjonen, påvirker kulturen i en organisasjon.
Kort fortalt: jobber du dårlig med visjonen, er det vanskeligere å jobbe med kulturen. Og har du en godt utvikla visjon som er forankra i hele organisasjonen, er det enklere å jobbe mot en god organisasjonskultur.
Skreddersydde workshoper der det brukes spesieltpassede teknikker, er en god måte å utarbeide både visjon og misjon på.
Se mer om hvordan en workshop kan hjelpe deg med å forme visjon og misjon