Nyttige verktøy og metoder for å lage en god strategi

Dette er de metodene og verktøyene vi anbefaler at du bruker når du skal utvikle en god strategi for en virksomhet.

illustrasjon av tre personer som gjør strategiarbeid

Når du skal utarbeide en strategi eller en strategiplan, er det gjerne ulike verktøy og metoder som er nyttige i prosessen.

Men hvilke strategiverktøy skal du bruke? Det er jo, for å si det mildt, en tilsynelatende uframkommelig jungel av ymse rammeverk og metoder tilgjengelig når du gjør et kjapt søk på nett.

For å prøve å gjøre strategiutviklingen din mer overkommelig, har vi samlet noen få verktøy som vi vet fungerer i en hektisk hverdag.

Det grunnleggende

Aller først: dette er det grunnleggende som bør være på plass fra før:

  • En gjennomarbeidet forretningsmodell
  • Tydelige mål

Hvis dette ikke er på plass, kan du bruke et forretningsmodell-lerret som verktøy for å få konkretisere og visualisere forretningsmodellen din. Forretningsmodellen din trenger i utgangspunktet ikke være visualisert i et lerret, men jeg kan love deg at det hjelper deg når du skal videreutvikle virksomheten.

Det å sette mål trenger ikke være noe annet enn å definere et konkret, målbart og realistisk mål. Når det er sagt, er det mange som synes at det er nyttig å ha for eksempel en enkel OKR-workshop for å få på plass virkelig gode mål, samt definere de nøkkelresultatene som må oppnås for å lykkes med å nå målene.

Verktøy og metoder for strategiutviklingen

Når det grunnleggende er på plass, er dette noen av de mest brukte verktøyene og arbeidsmetodene du kan ta med deg i strategiarbeidet:

  • PESTEL-analyse
  • Porters fem konkurransekrefter
  • VRIO-analyse
  • SWOT-analyse
  • Interessentanalyse
  • Prioriteringsmatriser
  • Empatikart
  • Brukerreise-kartlegging
  • Veikart
  • Ulike typer workshop-metoder

Det er ikke alt av dette som er relevant i alle typer strategiprosesser, og det er også langt flere verktøy og metoder som kan være nyttige å bruke i prosessen. Hva du skal bruke når, er blant annet avhengig av:

  • Hvilken type strategi er det som skal utvikles? Er det en overordnet forretningsstrategi, eller er det en funksjonell strategi som for eksempel en markedsføringsstrategi?
  • Hva er allerede gjort av intern- og eksternanalyser?

Verktøy for selve strategiutformingen

De fire første analysene utgjør til sammen en viktig grunnstein for det overordna strategiarbeidet ditt. Har du dette på plass, trenger du som regel ikke å kjøre analysene på nytt hver gang en ny strategi skal utvikles, eller en eksisterende skal justeres.

Det er derimot alltid nyttig å se om det har skjedd endringer enten internt i bedriften eller i omgivelsene rundt oss, og vurdere om dette skal tas med i en oppdatert SWOT.

Verktøy for strategiplanen

I selve planprosessen er verktøy og metoder som prioriteringsmatriser og empatikart, begge mye brukt i designdrevne innovasjonsprosesser, nyttige.

Prioriteringsmatriser kan for eksempel brukes for å vekte tiltakene opp mot hverandre i forhold til hvilken antatt effekt de vil ha, og hvor ressurskrevende de er å gjennomføre.


Les også: Hvordan lykkes med en strategi


Empatikart kan blant annet hjelpe deg å bli bedre kjent med målgruppa di, slik at du får idéer til tiltak som har en faktisk betydning for de.

Workshop som arbeidsmetodikk

Generelt sett anbefaler vi at du bruker ulike workshoper i alle de viktigste delene av strategiarbeidet ditt. Og ikke minst: har en dedikert fasilitator som kan sikre at workshopene blir gjennomført på en god måte.

En god workshop er designet i forhold til det som er målet med arbeidsøkta, og satt sammen av helt konkrete øvelser for blant annet å kartlegge og prioritere utfordringer, generere og prioritere, og ikke minst komme opp med konkrete oppfølgingstiltak.

Varigheten på en workshop kommer helt an på hva målet er, og hva som er gjort fra før av strategiarbeid. Av og til holder det med en to timer lang workshop for å komme i mål. Andre ganger er det lengre prosesser som skal til.

Setter en av de riktige ressursene, er det fullt mulig å komme i mål med en komplett forretningsstrategi på bare tre uker – uten at det er gjort noe særlig forarbeid fra før.

Vil du vite mer om hvordan du kan utvikle en god strategi?

Ta kontakt om strategiutvikling