Norske Filter: Topp 10-synlighet på Google

God Google-synlighet trenger ikke koste skjorta. Av og til er det bare noen timers smart, systematisk jobbing som skal til for å gjøre et solid hopp i søkeresultatene.

PC-skjerm med bilde av nettside

Ventilasjonsfilterleverandøren Norske Filter AS (ekstern lenke) gikk fra en bedrøvelig 65. plass til 8. plass på Google for et av de mest konkurranseutsatte søkeordene i ventilasjonsbransjen – en synlighetsøkning på godt over 700 %.

Det lille tomannsfirmaet utkonkurrerte også noen av de største aktørene på synlighet – og det til tross for at det har kostet bare noen beskjedne arbeidstimer i form av strukturert søkemotoroptimalisering.

Bilde av PC, med bilde av nettsiden og de to ansatte i Norske Filter.
Enkel, men strukturert jobbing ga gode synlighetsresultat for nettsiden til Norske Filter AS.

Utfordringen

Filterleverandøren hadde allerede god framdrift og en solid kundemasse. De hadde derimot et uforløst potensiale i å få bedre generell synlighet for nettsiden sin. De ønsket derfor å gjøre en test for å se om det var noen tiltak som kunne gi effekt – uten at det nødvendigvis kostet for mye.

Løsningen

Strukturert og systematisk innsats trumfer gjerne kjappe stunt. I alle fall når du ønsker langsiktig effekt – ikke bare en kortvarig synlighetsboost.

Det ble derfor gjort en forenklet søkeordanalyse for å kartlegge hvilke overordna ord og setninger målgruppen til bruker når de er på let etter produktene bedriften tilbyr. Søkevolum, konkurransesituasjon, relevant og vekstpotensiale ble også vurdert.

Deretter ble det gjort noen enkle justeringer på nettsiden, i tillegg til at det ble skrevet en søkemotoroptimalisert fagartikkel rettet mot målgruppen.

I en halvårsperiode etter publiseringen ble utviklingen fulgt nøye opp, samtidig som det ble gjort noen mindre justeringer.

Totalt ble det brukt rundt 15 timer på jobben. En rimelig investering sett opp mot resultatet.

Resultatet

Etter noen måneder hadde Norske Filter fått en real synlighetsboost for det mest forretningskritiske søkeordet. Dette førte også til mange henvendelser fra nye kunder, og en solid vekst i nysalget.

Dette er noen av de konkrete resultatene etter søkemotoroptimaliseringsjobben:

  • Det viktigste søkeordet hadde klatret fra 65. plass til 8. plass på Google – en forbedring på godt over 700 %.
  • To andre søkefraser relatert til det viktigste søkeordet hadde gått fra 77. plass og 65. plass til henholdsvis 9. plass og 8. plass
  • En vekst i generell synlighet for hele nettstedet på 18 %

En god bonuseffekt, var at bedriften passerte de viktigste konkurrentene i søkeresultatene på Google, inklusive de to største i bransjen i Norge.

Vi har mange flott mennesker og flinke fagfolk i Haus, og disse hadde den største jobben med dette prosjektet:

Bilde av Tormod Sperstad, digital rådgiver i Haus Byrå

Tormod Sperstad

Digital rådgiver (sluttet i Haus i 2025)

Bilde av Merete Dagsgard, grafisk designer i Haus Byrå

Merete Dagsgard

Grafisk designer (sluttet i Haus i 2025)

Kari Olstad

Kari Olstad

Utvikler og digital prosjektleder

913 97 918
kari@hausbyra.no