
Protex AS: en felles nettside
Protex har lang fartstid innenfor både B2C og B2B, og de siste årene utvidet sortimentet. Dette gjorde det noe uoversiktlig med alle domener, og de ønsket hjelp med å få til en løsning på dette.


Referanse fra 2024
Protex AS er en norsk-eid familiebedrift med spennende historie, som strekker seg helt fra 1966. De produserer tekstilprodukter og sko, og har i senere tid flyttet produksjonen sin fra Norge til Estland og datterbedriften Protex Balti AS. I tillegg har de flere andre samarbeidspartnere som gjør at de favner et bred marked både i Norge og Europa. Med mange ulike merker og målgrupper har de drevet salg via ulike domener og nettsider, samt direktebestillinger fra store nasjonale og internasjonale kunder.
De siste årene har Protex samarbeidet med Haus innenfor digital markedsføring og i 2022 satte vi oss ned for å se på hvordan vi sammen kunne videreutvikle merkevaren Protex på nett ved å slå sammen alle domenene til en og samme nettside. Dette har vært en lang prosess hvor vi fortsatt jobber med flere funksjonaliteter på nettsiden og i nettbutikken.
Utfordringen: Mange domener = uoversiktlig
Utfordringen her var å klare å gi like mye «plass» til alle merkevarene, samt Protex Balti, slik at man enkelt kunne bruke ulike sider på samme domene til de ulike målgruppene. Med mange målgrupper og ulike behov så vi muligheter i å slå sammen alle de 6 domenene og nettsidene til én og samme nettside. Dette for å samle merkevaren Protex og gi en bedre brukeropplevelse for kunden, samt forenkle arbeidshverdagen for Protex ved å samle alt på ett sted.


Mål for oppgave: Forenklet brukeropplevelse og abeidshverdag
For å gi Protex en enklere arbeidshverdag, og kundene en forbedret kjøpsopplevelse, måtte vi avdekke noen behov og finne en løsning på hvordan sammenslåingen best kunne løses. Dette gjorde vi i en workshop for å bli bedre kjent med bedriften, merkevare og identitet. Her så vi på personas, målgrupper, kanaler og potensialet i eksisterende nettsider. I tillegg gjennomførte vi et kjerneverksted, for å sammen finne brukerbehov, mål, veier inn og ut, og avdekke riktig kundereise.
Etter workshopen satte vi sammen en visuell profil i samarbeid med kunden, som favnet alle merkevarene og profilene til én felles visuell profil for Protex.
Løsningen: Én felles nettside
For å sikre at alle merkevarene og målgruppene skulle få sine «områder», var det viktig å snu tankegangen om at forside er forside – og heller at alle undersider er en potensiell forside. Nettsiden skulle fungere som en nettbutikk men med muligheter for å publisere innhold. Derfor var løsningen WordPress nettside med woocommerce-nettbutikk. På denne måten kunne vi tilpasse produktene slik at de som kunne selges B2C hadde en vanlig ordreprosess, men med mulighet for innsendelse av forespørsel på pris for store innkjøp.

Veien videre
En nettside er ikke ferdig når man trykker på lanseringsknappen – det er da jobben med synlighet og optimalisering starter. Med mange ulike merkevarer og produkter til både B2C og B2B-markedet, er det mange funksjoner på som skal på plass. For å se om vi har truffet på brukeropplevelsen, gjennomførte vi en brukertest med ulike brukere som kunne vært en reell kunde. Med konkrete oppgaver fikk vi se hvordan brukerne bruker nettsiden og om det er noe som må justeres for en bedre brukeropplevelse og ordreprosess.
Etter lansering har det derfor blitt jobbet med forbedringer basert på brukertesten og tilbakemeldinger fra kundene til Protex. I tillegg bli det viktig å jobbe med synlighet slik at gamle kunder finner den nye nettbutikken og nye kunder finner det de leter etter. Ved hjelp av søkeordanalysen kan man jobbe med søkemotoroptimalisering av tekster, og forbedre synlighet både i søkemotorer og i AI-roboter.
Vi i Haus takker Protex for tilliten med å lage ny nettside og mye attåt, og takker for samarbeidet. Vi gleder oss til å jobbe videre med dere!
Dette leverer vi:
- Oppstarts-workshop med Kjernemodellen
- Videreutvikling og forankring av visuell identitet
- Søkeordanalyse
- Nettside med nettbutikk i woocommerce
- Prosjektledelse
Vi har mange flotte mennesker og flinke fagfolk i Haus, og disse hadde den største jobben med dette prosjektet:




Digital markedsfører, UX-designer, prosjektleder og partner