Tolga-Os Sparebank: visuell identitet

Ny visuell identitet har styrket Tolga-Os Sparebanks posisjon i markedet, og lagt et godt grunnlag for videre vekst.

tolgaos sparebank logo på brevark
profileringsartikler med ny logo for tolga-os sparebank

Referanse fra 2024

Utfordring

Tolga-Os Sparebank ønsket å styrke posisjonen som en moderne, tillitsvekkende og framtidsretta sparebank med en tydelig forankring i lokalsamfunnet. 

For å få til dette, inviterte de Haus til å utvikle en ny visuell identitet som skulle speile banken sine kjerneverdier og langsiktige mål.  

gjennomføring av workshop og ulike øvelser
Et god grunnlag for oppstart er å fastsette målgrupper og personas sammen med kunden.

Løsning

Arbeidet startet med en merkevaresprint der nøkkelpersoner fra banken jobbet sammen med fasilitatorer fra Haus. 

I løpet av workshopen fikk vi innsikt om blant annet målgrupper, verdier og konkurranselandskap. Dette bidro til å legge et strategisk merkevaregrunnlag, noe som gjorde det enklere å utvikle en sterk visuell identitet som kombinerer Tolga-Os Sparebanks sterke tilknytning til regionen og ambisjonene for utvikling i åra framover. 

Identiteten er preget av: 

  • Et tidløst og friskt design, med moderne elementer balansert med varme og tradisjon som speiler de lokale røttene til banken. 
  • Tydelige og gjenkjennelige visuelle identiteter: Fargevalg og typografi som signaliserer trygghet og innovasjon. 
  • En inkluderende tone: Kommunikasjon som møter kundene der de er, med en åpen og personlig tilnærming. 
roll-ups med ny identitet for tolga-os sparebank
Ulike måter å vise den nye profilen på roll-ups.
Ny logo på mørk bakgrunn.
Ny logo på hvit bakgrunn.

Resultat

Den nye visuelle identiteten har hjulpet en viktig lokalsamfunnsbygger å forme framtida, og har blant annet: 

  • Styrket bankens posisjon i markedet 
  • Lagt grunnlaget for videre vekst 
  • Gitt banken en tydelig stemme i konkurranselandskapet 

Endringer av logoer og andre elementer i visuelle identiteter, vekker gjerne følelser og engasjement. Derfor er det trivelig å se at tilbakemeldingene fra både bankens kunder og ansatte har vært svært positive. 

Er du nysgjerrig på hvordan en visuell identitet kan styrke merkevaren til virksomheten du jobber i? Ta kontakt med oss om visuell identitet.

Vi har mange flott mennesker og flinke fagfolk i Haus, og disse hadde den største jobben med dette prosjektet:

Bilde av Ingrid Eggset, AD/Grafisk designer i Haus Byrå

Ingrid Eggset

AD/Grafisk designer og UX-designer

911 75 424
ingrid@hausbyra.no

Bilde av Hege Cecilie Abelson, digital markedsfører i Haus Byrå

Hege C. Abelson

Digital markedsfører, UX-designer, prosjektleder og partner

419 34 859
hege@hausbyra.no