
Tolga-Os Sparebank: workshop la grunnlag for styrket merkevare
En merkevareworkshop har bidratt til å gi Tolga-Os Sparebank en tydelig strategisk retning, og ikke minst et godt grunnlag for en sterkere tilstedeværelse blant målgruppene sine.

Referanse fra 2024
Merkevarebygging er en god investering i bedriftens framtid, og kan bidra til å styrke relasjoner med kunder, bygge tillit og posisjonering i markedet.
Men hvordan går du fram for å bygge en merkevare? En merkevareworkshop er en god start.

Utfordring
En av utfordringene for lokalbanken, som for mange andre organisasjoner, var å få en enda bedre felles forståelse på tvers av avdelinger for hva selskapet står for.
For det hjelper fint lite å ha interne dokumenter om strategier og merkevare om de er utydelige eller er ikke er aktivt i bruk.
Skal du lykkes med merkevarebygging, og virkelig skille deg ut blant andre lignende virksomheter, må hver enkelt ansatt forstå hva selskapet står for – og hvordan merkevaren skal forvaltes i det daglige.
«Jeg har vært med på mange workshoper opp gjennom åra, men dette var den klart beste«
Tolga-Os Sparebank ansatt

Løsning
Sammen med banken ble vi fort enige om at en workshop der alle får muligheten til å jobbe sammen, var et bra sted å starte. En workshop kan skape engasjement, og bidra til eierskap til prosessen framover.
Vi valgte å bruke en merkevaresprint som utgangspunkt for workshopen, og satte sammen et par utvalgte øvelser som vi har erfaring med kan bidra til bygge sterke merkevarer.
Deltakerne ble invitert til å tenke nytt om bankens rolle, og dele perspektivene sine. Dette skapte en inspirerende dynamikk hvor idéutvekslingen fløt fritt.

Resultat
Workshopen har lagt grunnlaget for en tydeligere strategisk retning. Banken har nå en felles plattform som tydeliggjør hvem de er, hva de står for, og hvordan de ønsker å framstå. Dette gir ikke bare en retning internt, men også en sterkere tilstedeværelse eksternt.
Banken er også bedre rustet til å ta strategiske valg som samsvarer med virksomhetens identitet og visjon.
«Tolga-Os Sparebank er en liten bank, hvis målestokken er Norske banker. I Tolga og Os er banken en viktig grunnstein for bygda. Den har over bankens 165 år gitt viktige arbeidsplasser og muligheter for de som bor her, flytter tilbake hit og de som vil ut i verden med en trygg og solid samarbeidspartner i ryggen. Vår bank er bygd på solid grunn, stein(firkantet) for stein av de som var her før oss, å hadde trua på at det som gjør oss unike er vår viktigste ressurs.
Uansett hvor du finner oss, er vi alltid den samme banken. Fordi vi vet hvor vi kom fra, vi vet at vi er her fordi andre gikk foran oss og gjordet det mulig. For vi er mange brikker i puslespillet, alle er unike og viktige. Derfor vet vi også at det er viktig å være på vei fremover, at vi må utvikle oss, samtidig fortsetter vi å være banken som er litt mindre, mye triveligere. Så uansett hvor på din vei du møter oss er vi den samme banken, vi møter deg der du er og tar følge med deg på din reise. Om det er ut i den store verden, eller om du har fønni vegen hemmat.
Jeg opplever at slike kreative oppgaver og tanker som Haus setter i gang gjør at jeg hvertfall må la det synke og la tankene få sorteres før de gir bedre betraktninger. Takk for en hyggelig samling, godt inspirasjonspåfyll av Haus med idéverksted» – Fornøyd ansatt i Tolga-Os Sparebank.
En god bonus av det at såpass mange på tvers av avdelinger i en workshop som dette, gir enda sterkere samhold.
Vil du vite mer om hvordan Haus kan hjelpe deg å løse lignende utfordringer? Ta kontakt med oss.
Vi har mange flott mennesker og flinke fagfolk i Haus, og disse hadde den største jobben med dette prosjektet:

